2 Haziran 2010 Çarşamba

Mulholland Drive - Beyin mıncıklayan film

Gizemli filmlere bayılırım, baştan sona anlamaya çalışmak, teoriler üretip durmak acayip keyif verir bana. Birçok film seyretmenin faydası olarak da çoğu zaman tahminlerim tutar ki bu da iyi birşeymi değilmi bilemiyorum, sonunda şaşırmak da zevklidir çünkü. Tabi kurgunun ve senaryonun hazırlanışı da çok ilgimi çeker bu tip filmlerde.

Mulholland Drive'a gelince baştan sona bir gizem. Seyrederken tam bana göre diye düşünüyordum, gelin görün ki, bu bildiğiniz gizemli filmlerden değil, bunu sonuna geldiğinizde anlıyorsunuz.
Tabi bu bir David Lynch filmi dersem nedemek istediğimi daha iyi anlatmış olurum herhalde.

Lynch "bilinçdışının yönetmeni" olarak adlandırılmakta, ve "seyrettiğiniz herşey bir yanılsamadır" felsefesinde filmler yapmaktadır.

Özellikle bu filmde bir tiyatro sahnesi vardı ki bence en önemli ve etkileyici olandı. "silenzio" diye başlayan gösteri italyanca ve ingilizce bir sunumla büyüleyici ve ürperticiydi.

Filmin konusundan bahsetmiycem çünkü bu tür filmleri hiç bilmeden seyretmenin daha keyifli olacağını düşünüyorum, her sahnesi beklenmedik olmalı, ipuçları önünüze teker teker serilmeli.

Ha birde bu filmi kesinlike yalnız seyretmeyin, çünkü bittiğinde öylece kaldığınızda hem sizin gibi afallamış ve salaklamış birini görmenin kendinizi iyi hissettirmesi açısından hem de üzerine biraz atıp tutabilme ihtiyacınızı gidermek açısından. Yoksa yalnız başınıza tavana bakar kalırsınız.

Filmle ilgili birkaç bilgi:

Yönetmen : David Lynch
Oyuncular Naomi Watts, Laura Elena Harring, Justin Therou
Yıl: 2001 ABD Fransa

Televizyon dizisi olarak düşünülmüş büyük bölümü çekilip ucu açık bırakımış ama Lynch'in yapımını seyreden televizyon yapımcıları projeyi reddetme kararı almışlar

Lynch, filmdeki olayların genel olarak anlamını izleyici yorumuna açık bırakmış.

Lynch'den filmde anlatılmak istenenle ilgili bir açıklama istenmiş ama reddetmiş.

Oyuncu kadrosu dahil kimseye açıklama yapmamış ve herkesin tahminine bırakmış.

10 yorum:

kutupayusu dedi ki...

hımm...şimdi merak yaptım ...birilerini puntuna getirip hem bu filmi izlemeye hemde benim düşük çenem ve sallamaca teorilerime katlanabilmeye ikna etmem lazım ...ama tavana bile bakabilirim heç problem değil ...

ahmet dedi ki...

çok sevdiğim bir film, angelo badalamenti'nin yaptığı müzikleri ve kostümleri de ayrıca güzel. her film a noktasında başlayıp b noktasında bitmek zorunda değil. bu filmde a ve b arasında gidiş geliş olmasının yanı sıra bir süre sonra a ve b de belli olmuyor. rüya, psikoz ve gerçek birbirine giriyor. naomi watts'ın yıldızının parladığı film olması açısından ayrıca önemli.
çok takılmamak lazım bence bu neydi şu neydi diye, izlenip etkilenmeli o kadar:)

Sinem Ergun dedi ki...

ahmet çok güzel ifade etmişsin, bu filmde a b noktaları yok gerçekten, yalnız sonunu çok hızlı bağlamışlar, ahne geçişlerinin biraz daha yapılmış olmasını ve vurgulamanın keskinliğinin arttırılmış olmasını tercih ederdim. Zor bir anlatım tarzı ama mükemmel bir film ortaya çıkmış. Tarz bir film,

Kutupayusu, eğer seyredersen, yorumlarını merakla bekliycem

Sibelbek dedi ki...

çok merak ettim filmi. seyretmeye çalışacağım en acilinden!

Dışavurum dedi ki...

Lynch bu filmi çektikten sonra , bazı çevrelere 'alın size sanat' demiş (diye okumuştum).Bir tepki gibi ...
Filmi izledikten sonraki haleti ruhiye ise hakkaten 'tavana bakma'durumu olabilir :) . Clockwork orange , Mulholland çıkmazı gibi filmler bünyede defalarca izlemenmeli hissiyatı uyandırıyor.

ceren dedi ki...

kızmadın di mi bana:) az çok tahmin ediyordum bu tepkiyi vereceğini, eline dvd'yi tutuştururken:)
lynch efendinin bir de "lost highway" eseri var ki bundan daha da kaos, tavsiye ederim.

Sinem Ergun dedi ki...

ceren, kızmak ne demek, bu tür filmler ilgimi çok çeker, sana teşekkür etmeyi unuttum asıl,
lost haighway'i de çok eskide seyretmiştim, ama tekrar bulup izlemek lazım, yeni gözle:)

sen bir film daha tavsiye etmiştin ogün Broken Flowers sırada o var, merakla bekliyorum izlemeyi

Sinem Ergun dedi ki...

Tibet'in annesi, seyredersen bir mesaj at ne düşündüğünü mutlaka

Sinem Ergun dedi ki...

Dışavurum, sanatla, karmaşık senaryoları özdeşleştirme huyu var genel olarak camiada değil mi :)), ama gayet net fikirlerde sanatsal sonuçlar yaratabiliyor bence,

ama bu filmde de bazı sahneler gerçekten güzeldi ve illuzyon fikri geri planda bütün herşeyi altüst ediyordu, seyirciyi gerçekten afallatıyor.

bienal dedi ki...

Naomi Watts ve şu "hot" kırmızılı kadın için izlenir... Naomi Watts'ı bir de King Kong'da görün :)