28 Ocak 2010 Perşembe

Araba Sevdası - Recaizade Mahmut Ekrem


Üniversite sınavına hazırlanırken edebiyat dersinde ezberlediğimiz ve eminim herkesin bildiği bir kaç önemli roman vardır Türk edebiyatında bazı yönlerden ilk oldukları için.
Mesela ilk psikolojik roman deyince kim geliyor aklımıza, Mehmet Rauf'un Eylül romanı değilmi, batılı anlamda ilk roman ise Halid Ziya Uşaklıgil'in Mai ve Siyah'ıdır.
Birde ilk gerçekçi roman vardır edebiyatımızda o da Recaizade Mahmut Ekrem'in Araba Sevdası.

İşte böyle hap yapılıp bize yutturulan ve pek derinliğine inilmeden şıklardan seçmeye yönelik ders sistemimiz içinde aklımda sadece isimlerinin kaldığı bu romanlardan Araba Sevdası'nı görüp almıştım birkaç yıl önce. İsmen tanışıyoruzda dahada yakınlaşalım diye.

Fakat o kadar zevkle okudumki, ben zaten Osmanlının son dönem hikayelerine düşkün olduğum için baştan beni cezbetti sahne ve hikaye.

Roman, Bihruz bey adında bir züppenin alafranga düşkünlüğünü, parasını giyim kuşama gösterişe harcayışını, yarım yamalak bildiği Fransızcasıyla esnafa hava atmaya çalışmasını ve arkadaşları tarafından alay konusu oluşunu anlatıyor. Bu genç delikanlı aynı zamanda çok saf ve herşeye kolaylıkla inanabilen çocuk ruhlu biri.

Roman İstanbul'un mesire yerlerinde özellikle Bihruz Bey'in arabasıyla hava atmak için en çok gitmekten hoşlanığı yer olan Çamlıca tepesinde geçiyor.

Birgün burada önünden geçen landoda gördüğü bir kıza aşık olur, ve hiç tanımadığı ve birdaha görmediği bu kıza öyle bir aşık olurki, onun aşkıyla günler geceler boyu yanıp tutuşur birde üstüne daireden bir arkadaşı onu kandırıp bu kızı tandığını ve onun öldüğünü söyleyince hayal dünyası iyice yıkılır, ta ki kıza biryerde rastlayana kadar.

Roman esas olarak batılılaşmayı eleştirirken trajikomik olaylarla okuyucuyu Bihruz Bey'in düştüğü durumlarla eğlendirmekte hemde acınası bu karakterin dramını gözler önüne sermektedir.

5 yorum:

Imge dedi ki...

Klasikleri seviyorum.. Bu da okumadıklarımdan biri.. Osmanlı'nın son dönemlerinde geçiyor olması benim de ilgilimi çekti doğrusu. Alınacaklar arasına not ediyorum.. Teşekkürler..

Sevgi Küçük dedi ki...

Geçenlerde okumak istediğim kitapları yazarken listeme dahil etmiştim. Bir de kuyruklu yıldız altında izdivaç var.
Çok güzel yazmışsın, daha da heyecanlandım. :)
Sevgiler

Sanatnotları dedi ki...

Arkadaşlar zevkle okuyacağınızı tahmin ediyorum, yer yer çok güleceksiniz zavallıya,
yorumlarınız için teşkkrürler,
Sevgiler,

hayatımınherrengi dedi ki...

Dizileştirilmesi muhtemel eserlerden biri. Malum son zamanlarda klasikleri dizileştirmek çok tuttu.

Bu eser benim lise yıllarımda oflaya puflaya okuduğum romanlardan biriydi, ilklere olan önyargım nedeniyle. Ama gerek verdiği mesajlar gerekse akıcı diliyle okuması kolay bir eser olduğunu sonra farketmiştim (:

Adsız dedi ki...

edebiyat bölümü okuyorum fakat hiç sevemedim bu eseri :( :(