4 Ocak 2010 Pazartesi

Amanvermez Avni

Bu kitabıda arşivime almayı hatırladığıma sevindim, evde aradım ama bulamadım acaba birine mi verdim, mutlaka bulmalıyım tekrar okumak isterim.
Şans eseri karşıma çıkmıştı, hemen almıştım. Ben eski İstanbul hikayelerine bayılırım, yani Cumhuriyet öncesi Osmanlı döneminin sahne olduğu ve özellkle İstanbul'da yaşayan halkın hayatlarını anlatan kitaplar ilgimi çeker.
Bunun yanında Agatha Christie ve Sherlock Holmes kitaplarınıda çocukluğumda çok okumuş olup dedektiflik kurgularınıda çok severim.
Şimdi bu iki ilgimi çeken konu bir kitapta toplanmış meğerse, ben hiç Osmanlı döneminin hafiye romanlarını araştırmamışım.

Bu yazıyı yazarken biraz araştırdım şöyleki:
Ahmet Mithat Efendi Osmanlı dönemi ilk polisiye roman olan Esrar-ı Cinayeti yamış Bu kitap dönemin hukuk sistemiyle ilgilide bilgi veriyormuş
Daha sonra Peyami Safa, Cingöz Recai serisini yazmış (gerçi bunu Ayhan Işık'ın filmlerinden biliyoruz ama henüz okumadım.)
Ebusüreyya Sami ise Amanvermez Avni'nin Serüvenleriye Osmanlı'nın Sherlock Holmes'ünü kalme almış.

Bizim Avni, polis teşkilatında çalışmakta, ve yardımcısı Arif ile birlikte polisiye olayları aydınlatmaya çalışmaktadır. Avni'nin en önemli özelliği Rumca, Ermenice ve Fransızca'yı bilmesidir; ve kılık değiştirip Galata'da, Beyoğlu'nda Adalar'da, Ermeni, Türk, Arnavut, Rum haydutların peşinde maceradan maceraya koşar. Avni bir süper kahraman değildir ve zayıf noktaları olan normal bir insandır bu yüzden başına türlü türlü işler gelirken akıl yoluyla kurtulmayı başarır bu da romanı gerçekçi kılmaktadır.

Ben özellikle Rumların, Ermenilerin, Arnavutların kılığına girdiğinde onların davranışların sergilerkenki hallerini çok beğendim.
10 tane hikayeden oluşan serüvenler iki ciltte toplanmış, ikinci cildide bulup almayı dşüşünüyorum.
İlgilenenler varsa tavsiye ederim.

Ebusüreyya Sami'nin diğer kitapları:
Körebe / Amanvermez Avni
İskeletler arasında

3 yorum:

bienal dedi ki...

Merhaba,

www.artimetre.com da yazmayı dusunur musunuz?

Saygılarımla,

Salih Seckin Sevinc

Sevgi Küçük dedi ki...

Bu kadar olmaz! Bunu daha önce bir yerlerde duymuştum ve çok merak etmiştim. Şimdi daha da merak ettim. :)
Bu arada, şu an Sir Arthur Conan Doyle' dan Korku Vadisi'ni okuyorum. ;)
Sevgiler

Sanat Notları dedi ki...

Sevgicim bulursan al, ben şimdi ikincisini arıyorum internetten sipariş vericem herhalde heryerde yok,ama çok eğlenceli bir kitap, avni çok şeker,
sen bir anda kaç kitap okuyorsun:))) keyifli günler...