25 Mart 2010 Perşembe

Onlar Ermiş Muradına - Şehir Tiyatroları

Şehir Tiyatrolarından bir başka güldürü oyun. Ama bu sefer ciddi ciddi güldürdü beni.

Fransız komedi yazarı "Georges Feydeau" tarafından 1900 lerin başında yazılmış. Gencay Gürün çevirmiş ve Haldun Dormen yönetmenliğinde sahneye konmuş.

Haldun Dormen Bulvar komedisi ve vodvil türünde uzmanlaşmış bir tiyatro yönetmenidir.


Vodvil, toplumsal sorunları güldürü yöntemiyle eleştiren bir tiyatro türü. Vodvil türü, 18. yüzyılda sınıf farkının oluşması sonucu Fransa'da ortaya çıkmıştır. Bu tür bazı yönleriyle komediden ayrılıyor. Vodviller genellikle mutlu sonla biterler. Hikayenin sonucunda olayların kaynaklandığı sosyal sorunlar ortaya çıkarılmaya çalışılır. Vodvil kişilerinin karakterleri detaylarıyla belirtilmez, belli özellikleri öne çıkarılmış abartılı karakterlerdir.(Wikipedia dan alıntı)

Haldun Dormen denilince benim aklıma hep yanlış anlaşılmalarla dolu komedi tarzı gelir. Ben genelde sıkılırım böyle konulardan. Bir türlü çözüme kavuşmayan karmaşa, söylenemeyen gerçekler, yanlış anlamanın doğurduğu başka karışıklıklar..

"Onlar Ermiş Muradına" oyununda benzer bir konu var, ama çok eğlenceli.

Konusuna gelince, kendinden yaşlı bir kadınla evli olan Dr. Petypon ofisinde sızdığı gecenin sabahında odasında bir kankan dansçısını bulur. Panikleyen doktor, bu kızın karısıyla karşılaşmasını istemez fakat rahat tavırlı, ağzı bozuk basit kız bir şekilde bütün aileyle tanışmayı başarır. Seçkin kişilerin toplandığı bir partiye Parisli doktorun eşi olarak katılan dansçı basit davranış ve tavırlarıyla hatta küfürlü ve argo lisanıyla Burjuva takımını çok eğlendirir hatta bu davranışlar taklit bile edilmeye başlanır.


Oyun aslında ahlak eleştirisi. Burjuvazinin içi boş hayatlarını, taklitçilik uğruna düştüğü durumları, yanlış örneklere takılıp ahlak seviyesinin nereye gidebileceğini gösteren bir hikaye. Ayrıca düello geleneğinide bir gülmece unsuru olarak değerlendirmiş.

Oyunda argo kullanımı elbetteki çok fazla, küfür raddesine gelmeden kelime seçimi yapılmış. Ama yinede çok abartılı sözcükler ve tavırlar vardı. Bu da herhalde türün bir özelliği olsa gerek.

Zaman zaman gerçekten çok güldüm, özellikle düello düşkünü iki askerin varlığı harika olmuş, ama asıl sürpriz olan oyunun sonunda kankan kıyafteleri ile tüm oyuncuların dans şovu oldu. Tiyatrodan çıkarken bu hoş tat akıllarda kalıyor.

11 yorum:

Yemekbahane dedi ki...

Simen,

Kalemin yani klavyen hep işliyor. Hergün nasıl buluyorsun bu kadar kaliteli cümleyi, nerden geliyor bunların kaynağı?Seni 22 senedir çok iyi tanıdığımı, her huyunu bildiğimi sanırdım meğer sende keşfedemediğim neler varmış.Canımıniçi sen müthiş bir yetenekmişsin de bunu kendine mi saklıyordun bugüne kadar.İnan her yazın hem öğretici yanı ile hem de seni yansıtan düşüncelerle çok ilgimi çekiyor.
Bunları söylemeden geçemeyeceğim. Hala tiyatroya götürülmeyi bekleyen Gemün :)

Günün Notları dedi ki...

bu hafta sonu için biletim vardı ve gitmeye üşeniyordum ama bu yorumdan sonra gidip izlemek istiyorum :))

Sanat Notları dedi ki...

Gemücüm, bu sözlerden sonra kim tutar beni, hep yazmak isterim şimdi. Aslına bakarsan o kadar çok şey varki yazmak istediğim, yani bütün günümü ayırabilirim, bağımlı oldum:)
Aslında dediğin gibi, yazarken bende öğreniyorum bir yandan, çünkü her yazının içinde illa bir bilgi olsun istiyorum, bunun için de her yazı aslında ön bir araştırma gerektiriyor ve zaman alıyor, bu yüzden bir sürü konu bekliyor daha yazılmayı.
Tiyatro projemize gelince hazırsan hadi!:)

Sanat Notları dedi ki...

Banu hiç üşenme git başta biraz yadırgayabilirsin çok abartılı ama sonra tempo bir artıyor tebessümler kahkaya dönüşüveriyor, seyredersen yorumunu merakla bekliycem.

NzN dedi ki...

Biletler bu hafta satışa çıktı diye koşa koşa girdim web sitelerine. Amacım aslında Kabare'ye bilet almaktı ama hiç bir yerde sahnelenmiyor. Anlamadım neden.
Ona bilet bakarken bu oyunu da okudum. Elim gidip gidip geldi bilet almak için ama bana yakın bir sahnede oynamadıkları için sonraki aya bırakmıştım. Şimdi meraklandım bak!

Sanat Notları dedi ki...

Nzn'cım Kabare Ümraniye sahnesinde 14-18 Nisan tarihleri arasında oynanıyor, gözünden kaçmış olabilir, ben bütün aileye aldım sayılır, kaldıysa bilet istersen br gözat,

NzN dedi ki...

Ben online bilet alıyorum. 14-18 Nisan arasını göstermedi bile...
Bu oyunu da uzun zamandır bekliyorum heyecanla, bi üzülmüştüm.
Hemen gidip tekrar bakıyorum.
Üsküdar hangi sahne bu arada?

Sanat Notları dedi ki...

Üsküdar derken Onlar Ermiş Muradına'yı soruyorsun Zeynep Kamilin oradaki sahne ama Kabare Ümraniye'de oynanıyor belkide biletler bitti listeden kaldırdılar dur bende bakıyım

Sanat Notları dedi ki...

Var var, baktım daha fırsat var:))

NzN dedi ki...

İlginç! Bu tarihleri dün göstermiyordu...
Ümraniye'ye nasıl gidileceğini bile bilmediğim için bekliyorum daha makul bir yerlere gelsin diye.
Herkes rezervasyon yaptırmış zaten deli oldum. Satışa koltuk kalmamı...
İstanbul Efendi'sini izleyen var mı peki?

Dışavurum dedi ki...

NzN İstanbul Efendisini izledim ben , oldukça güzel.
Yorumumu buradan okuyabilirsin :
http://sedasolar.blogspot.com/2010/03/istanbul-efendisi.html

Sinem ,sevgiler :)